Váš denní šálek jógy

Váš denní šálek jógy…

aneb jak včlenit jógovou praxi do nabitého dne každý den

Znáte ty dny, když se na vás valí povinnosti jedna za druhou, z celodenního sezení u počítače, v autě, či z nošení dětí vám tuhnou záda, jste vyčerpaní….zkrátka je toho moc a vy víte, že to, co byste právě teď nejvíce potřebovali, je JÓGA – ale NESTÍHÁTE a netušíte, KDE NA NI VZÍT ČAS?

Pojďme se společně podívat na možná řešení:
Chceme-li aplikovat dlouhodobé systémové řešení, zkusme možná trochu rozšířit definici toho, co si pod pojmem jóga představíme, možná zkusme opustit představu, že praxe jógy se musí odehrávat nutně na jógamatce (případně ještě bezpodmínečně jako lekce v jógovém studiu trvající 60-90 minut). Jóga může mít mnoho dalších podob a vrstev a není tajemstvím, že praxe asán – jógových pozic – je jen malým výsekem toho, co jógová disciplína nabízí a zahrnuje.

Jóga může být nahlížena jako praktická filosoficko-psychologická disciplína aplikovaná do každodenního života. Za její základní stavební kameny jsou dle Patandžalího jógasuter považovány Jama a Nijama, soubory principů týkajících se životních akcí praktikanta jógy, jeho smýšlení a vztahu k sobě a ke světu. O každé z pěti kategorií Jama a pěti kategorií Nijama by se daly psát knihy…nicméně jejich podstatou, mohu-li trochu zjednodušit, je umírněnost a rovnováha.

Zkusme se na chvíli v rámci sebepoznání podívat na jógu jako na VZTAH k SOBĚ a ke SVÉMU OKOLÍ a na minuty či hodiny strávené na jógové podložce pak můžeme nahlížet jako JEDEN ze způsobů KULTIVACE tohoto vztahu. Můžeme se ptát, jak reagujeme, když se nám něco nedaří? Jakým tónem a slovníkem hovoříme k sobě samému a jaké jsou naše myšlenky a činy vzhledem k ostatním? Zkusme občas pozorovat, jak se naše vnitřní nastavení odráží v prožitcích na jógové podložce…a zkusme se pozvolna přesměrovávat k větší laskavosti k sobě samému, k umírněnosti a k harmonii.

Inspirace k dennímu praktikování jogy od Šárky Soudkové

A zkusme se také zamyslet: využíváme dostatečně možnost cvičit se v józe i mimo podložku? Například ve frontě v obchodě, v každodenní komunikaci se svými nejbližšími, či v dopravní zácpě? Jak můžeme využívat jógové principy v denním životě, v organizování si svého času? Možná, že po nějaké době takovéhoto pozorování a sebereflexe a pozvolné korekce extrémů se budeme do situací, kdy se ocitáme ve víru okolností na hranici svých sil dostávat méně a méně.

Je to každopádně běh na dlouhou trať… a to, co vás možná teď akutně trápí, jsou ta zatuhlá záda, povinností nad hlavu a nedostatek času. Řešením bezprostředním je začít dávkovat jógové ásany a dechová cvičení a praxi vnímavosti po malých porcích do celého dne. Nástroje, jako je bdělá pozornost, zvědomování svého dechu a obnovování vzpřímené pozice těla můžeme integrovat do každodenních činností. Zkusme reflektovat své pocity v průběhu dne, a když máme pocit, že nám věci přerůstají přes hlavu, párkrát se zhluboka nadechněme a plně vydechněme, rozhýbejme krční páteř, zasaďme ramena, kam patří, uvolněme mimické svaly.

A pokud byste chtěli jít ještě o krůček dále, zkuste si ráno o čtvrt hodiny přivstat a zacvičit si krátkou jógovou sestavu. Celý den pak poplyne hladčeji a radostněji. Inspirací Vám může být Váš učitel jógy, Vaše intuice, či například naše Jógové rozcvičky pro každý den☺

Pro Jógu z obýváku připravila sarka Soudková

www.yogaharmony.cz

💛💛💛

Odkaz na zmiňované rozcvicky najdete zde ⭐️